Loader bfa74cd57e64041d4ca3576ca9d740d642e1a447c98b3f6adde9410664537e23
Mossutställningar

Mossutställningar är ett poetiskt namn som refererar till mossans förmåga att växa på urbana och naturliga miljöer. Mossutställningar är en konstproducent som gör konst i de offentliga rummen, eller ibland gör våra privata rum offentliga.

  • Om oss
    • Om föreningen

      Mossutställningar är en ideell förening som grundades 2004 med syftet att nyttja stadens tomrum för konstnärlig praktik och tänja på begreppet offentlig konst.

    • Personal

      Henrik administrerar och koordinerar

    • Hitta oss

      Stora Skuggans väg 9A Mossutställningars kontor och samlingslokal ligger på Stora Skuggans väg 9A, mitt i nationalstadsparken Norra Djurgården.

    • Nyhetsbrev

      Lämna din e-postadress här om du vill ha våra mailutskick

  • Konst
    • Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstaden, Akt IV: Luft

      Den fjärde akten av Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstaden, ett konstprogram om hållbar stadsutveckling i fem akter 2019-2020, med utgångspunkt från elementet luft. Power Walks och konstverk av Harun Morrison.

    • Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstaden, Akt III: Vatten

      Den tredje akten av Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstaden, ett konstprogram om hållbar stadsutveckling i fem akter 2019-2020, med utgångspunkt från elementet vatten. Vattenmarknaden, Power Walks, En Stad Som Kallas Helen, High Water Line, Water Makes Us Wet.

      Akt III: Vatten

    • Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstaden, Akt II: Eld

      Den andra akten av Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstaden, ett konstprogram om hållbar stadsutveckling i fem akter 2019-2020, med utgångspunkt från elementet eld. Eldmarknaden, Power Walks, Stockholmstidningen, Wild Beyond.

    • Stockholmstidningen

      Gratistidning om stadsomvandling. En del av Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstaden.

    • Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstaden, Akt I: Jord

      Sigrid Holmwood - peasant painter & Power walker (guide) Ett reflektivt och visionärt konstprogram om hållbar stadsutveckling. Det omfattande programmet utspelar sig 2019-2021 och utgör ett av Sveriges största oberoende konstprogram. Foto: Sara Söderberg

    • Studio Mossutställningar
    • Mother's Tongue

      Mother’s Tongue är en appledd konstupplevelse av konstnärerna Lap-See Lam och Wingyee Wu. En filmisk berättelse där du som publik bjuds in till att upptäcka en självklart familjär men undangömd historisk del av staden - kinakrogen - och de historier den berättar. Still from Peach Toungue

    • Mossans Marknad

      Mossans marknad - Konsternas utomhus marknad i Värtahamnen, över 80 konstnärer på torgmarknad, scen och prova-på-hörna. Medverkade gjorde bl.a Dimen Hama, Ingela AC Johansson, Karin Hagen, Marlena Lampinen och galleri Niklas Belenius

    • Inauguration / Closing

      Inauguration of Studio Mossutställningar / Closing of Creative Time Summit: Stockholm

    • Barnboken Tråkig Ö av Gelatin

      Mossutställningar producerade 2009 verket Boring Island av den österrikiska konstgruppen Gelitin. Nu finns verket förevigat i formen av en barnbok. Bokomslag

    • Restaurang Allemansrätten

      Restaurang Allemansrätten är ett verk av konstnärsgruppen Sagovolvo (Bella Rune och Jonas Nobel) producerat av Mossutställningar i samarbete med Parkteatern. Under en gemensam guidad vandring möter vi olika karaktärer, upplever situationer, hamnar i diskussioner och kittlar smaklökarna längs vägen med munsbitar inspirerade av Allemansrätten. Detalj från Restaurang Allemansrätten

    • Samhällsverkstan

      Samhällsverkstan vill vara med och förändra världen till det bättre, med fredliga, kreativa och lustfyllda medel. Vi skapar samhällsverkstäder för att uppmuntra kritiskt och visionärt tänkande och agerande för uppbyggnad av diverse framtida verkligheter.

    • Going Public - Telling It As..

      Going Public – Telling it as it is? är ett tre-dagars symposium som utforskar berättandet som ett sätt att producera och motta offentlig konst. Programmet består av berättelser utspridda runt Bilbao och lokal massmedia och en serie performance-föreläsningar på Bizbak universitet. Slutligen åtföljs programmet av ett slutet nätverksmöte i Vitoria-Gastiez som samlar utvalda producenter av konst för det offentliga rummet för att diskutera nätverkets framtid.

      Performance lecture by Asli Cavasuglo, Bizbak University, Bilbao, 2012

    • Som Man Breddar Får Man Ligga

      Utfrågning om den ”breddade finansieringens” konsekvenser

    • ENPAP Initiative

      Mossutställningar startade 2009 det europeiska nätverket för producenter av konst i det offentliga rummet vid namn ENPAP - European Network of Public Art Production

    • Momus

      The Unreliable Tour Guide - varje lögn skapar en parallell värld i vilken den är sann.

    • Stockholm Future Imperfect

      Visionera med Joanna Rajkowska om våra vackraste/värsta myndigheter!

    • Cooking Catastrophes

      En ätbar föreställning där du får SMAKA på jordens undergång

    • Our Radical Parents

      Pilot med Marysia Lewandowska för samtal om vardaglig radikalitet mellan förädrar och barn

    • Matti Kallioinen

      Dansens Hus och City Conference Centre beställde ett verk av Mossutställningar för deras foajé. Matti Kallionen fick uppdraget och han uppförde ett stort andandes skupltur vid namn Phylogenes.

    • Gelatin On Boring Island

      Konstgruppen gelitin bodde under en sommarmånad 2009 på en pytteliten öde ö i Stockholms skärgård. Endast iklädda bröllopsskrudar kunde de skådas av närmare 150 000 förbipasserande turister i deras fritidsbåtar under denna skärgårdens högsäsong.

    • The Dinner Club

      Poste Restante fick Mossutställningars första "konstrestauranguppdrag" - att skapa ett verk som inkluderade servering av mat. The Dinner Club är en föreställning i form av en kursgård. The Dinner Club

    • Kultivator

      Kultivator samlade Stureplans infrastruktur och stadens konst och miljöintresserade för att i panel diskutera hur man kan få till ekonomisk hållbarhet och ekologisk tillväxt i innerstaden. Panel med Kultivators Malin Vrijman och Sprong kommunikations Mohamed El Abed

    • Leif Erich Christensen

      Leif Erich Christensens kom till Nybrokajen med ett performance av den Förfalskade monarken en vårdag 2007, Christensens installation om monarken visades sen på Birger Jarls gatan 18 under en månad. Installationsvy

    • Mobil Möbel

      Mobila möbeln kom till för Mossutställningars ambulerande utställningsverksamhet 2006. Formgiven på uppdrag av Christian Halleröd och Johannes Svartholm

    • Sophie Calle besöker Bill, Ulla, Knut och Lars-Åke

      2006 flyttade Sophie Calles verk Los ANgeles in hos fyra boende på Micasas äldreboende Väduren i Stockholm. Efter det fick de i äkta Sophie Calleanda varsn agent att skicka på uppdrag. Deras konstverk blev del av utställningen som sen turnerade till äldreboenden i Stockholm under 2007.

      Sophie Calle, Los Angeles, 1984

    • Nya Kontoret

      Mossutställningar drev mellan 2006-2013 det uppmärksammade och uppskattade ateljékollektivet Nya Kontoret på Birger Jarlsgatan 18A i centrala Stockholm. I februari 2014 flyttade vi ifrån Birger Jarlsgatan och startade en ny ateljéverksamhet vid namn Studio Verksamma Tillsammans ( sedemera Studio Mossutställningar) i SVT Dramas forna lokaler.

    • Dot Dot Dot Dot

      Mossutställningar första utställning visade över hundra konstnärer (och designers, skribenter, performers etc) som alla gjorde ett nytt homage verk till Yayoi Kusama.

      Dotmaskerad: prickpolisen

Stäng

Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstaden, Akt III: Vatten

ENGLISH VERSION BELOW

AKT III: VATTEN

14-16 Augusti 2020

En stad som kallas HelenPower WalksHigh Water LineWater Makes Us WetVattenmarknaden

Sedan Eldaktens lågor långsamt gått över i en beslutsam glöd hade många saker hänt. Världen hade ställts inför en omvälvande sjukdom som skakat om oss alla såväl som makthavare och samhällsstrukturer, en källa till död, ångest och oro som också manat till eftertanke om var vi står och hur vi ska driva våra liv vidare. När ridån åter gick upp för en ny akt var det med insikten om att människan står i en ström som är omöjlig att tämja. Kan vi samarbeta med vårt livgivande vatten eller drunknar vi i vår egen hybris?

Power Walks, vårt stadsvandringsmaraton, kom tillbaka på fredagen den 14 augusti och tog oss djupare än någonsin ner i Norra Djurgårdsstaden och dess vattenlandskap. Vi tog oss ett dopp i simningens koloniala historia, lärde oss om avloppsystem och hamnberättelser, och frågade oss varför vi alltid vill vara vid vattnet men sällan doppar oss i det.

På lördagen den 15 augusti tog vandringen en helt ny linje, bokstavligt talat, när vi efter konstnären Eve Moshers instruktioner tillsammans följde och målade upp det som kunde komma att utgöra strandlinjen i ett Stockholm där klimatförändringarna radikalt har förändrat vattennivån, i det globala projektet High Water Line. Vi avslutade den kvällen med att sjunka ner i den queera ekosexualitetens utmanande strömningar, i en mycket speciell utomhusvisning av filmen Water Makes Us Wet, med performanceverk och kortfilmer, i samarbete med SAQMI och Stockholms Kvinnohistoriska.

På Strömparterren den 16 augusti flödade Vattenmarknaden fram. I fontänens vatten träffades konstnärer, simmare, forskare, författare och fiskare och diskuterar vatten som liv, kraft, tro och material i ett konstnärligt medborgarmöte med publiken.

Installationen av En stad som kallas Helen i Gärdesgången.Installationen av En stad som kallas Helen i Gärdesgången.

Scen 1: En stad som kallas Helen

I Gärdesgången vid Tunnelbanestation Gärdet står ett nytt verk, ett frustrerat brev och en banbrytande plan. Ekokonstpionjären Newton Harrison säger nej till symboliska och ytliga hållbarhetsprojekt och presenterar något så omvälvande som en helt annan slag stad: En stad där människa och natur samarbetar som gelikar, som är hållbart på djupet, där allting både kommer från och återgår i livets väv.

En stad som kallas Helen – eller Helenestad – har fått sitt namn efter Helen Mayer Harrison (1927-2018), som i över 40 år var Newton Harrisons konstnärliga partner och fru. De båda var drivande i att skapa konströrelsen Ekologisk konst i början av 70-talet, och har hela tiden använt miljöforskningsrön och kunskap om vilket hot människan utgör mot naturen för att försöka hitta alternativa sätt att leva innan det är för sent. Tillsammans med en rad framstående naturvetenskapliga forskare driver Newton Harrison idag forskningscentrumet Center for the Study of the Force Majeure vid University of California Santa Cruz, där konstnärliga och vetenskapliga visioner vävs samman för att försöka motverka den artutrotning, resursutarmning och klimatkris jorden står inför.

En stad som kallas Helen är utformad i sorgen efter Helen och i kärleken som Newton känner för sin livspartner, och bygger på de idéer och värderingar som hon levde för och arbetade med i sitt konstnärskap. Med En stad som kallas Helen kan minnet av Helen leva vidare i form av en stad som existerar i fullständig harmoni med livsväven och pekar mot en framtid människan måste leva i för att inte gå under.

Foto: Jana ErikssonFoto: Jana Eriksson

Scen 2: Power Walks

Fredagen 14 augusti, 10.00 - 20.00

Power Walks på Facebook

Biljetter till Power Walks

Med kunniga lotsar till hjälp kastade vi loss i ett stadsvandringmaraton med en blick riktad ner i Norra Djurgårdsstadens alla vatten och hur de oundvikligen flyter ihop med stadsdelens historia, utveckling och framtid. Under dagen rörde vi oss simmandes, i båt och till fots från havsbotten till avloppsystemet och alla som dagligen berörs av dem.

I den första delen tog historikern Axel Andersson och simläraren Vinicius Santiago med oss på en historisk simning i kolonialismens spår. Kroppens inre vatten kopplades samman på avstånd med konstnärerna Åse Løvgren och Kristin Tårnesvik, vilket förde oss fram till lunch med import- och exporttema som presenteras av konstnären Holly Keasey. I den andra delen samtalade vi om projektet MACRO som forskar och testar cirkulära avfallssystem tillsammans med dess projektledare Maria Lennartsson, som också visade upp stadsdelens dagvattensystem. Sedan fortsatte vi till Hjorthagens kyrka där Anne Beate Hovind gav en föreläsning om katedraliskt tänkande. I den tredje delen träffade vi dagens och historiens hamnarbetare i Frihamnen med fackföreningsledaren Björn A Borg. Sedan väntade middag och nautisk körsång med Gränslösa Röster i hamnen och en träff med Kurt Lilja som föddes och arbetade i Frihamnen. Turen gick till sist vidare i båt ut i Lilla Värtan för att beskåda vattenmiljön och fundera på hur man stadsplanerar för vattenlivet och dess varelser tillsammans med konstnären Elin Tanding Sørensen och marinbiologen Maya Miltell.

Foto: Emanuel SchüttFoto: Emanuel Schütt

Scen 3: High Water Line

Lördagen 15 augusti 11.00–18.00

High Water Line på Facebook

PDF-karta för High Water Line

Stockholm har – som många av världens storstäder – växt fram vid gynnsamma vatten. Men innebär människans påverkan på klimatet att vi missgynnar vattnet i vår tur, och i slutändan kanske även skjuter oss själva i sank? Under lördagen hölls ett stafettmaraton där vi tillsammans målade upp den nya kustlinjen som Norra Djurgårdsstaden skulle få om och klimatförändringarna höjer havsnivån med tre meter. Linjen målades av olika invånare som har en speciell relation till den plats som kanske kommer att försvinna under vattenytan. Med på färden hade vi gäster som berättade om olika aspekter om vattnets ursprung, vårt globala vattensystem, vattnets minne och om stadens beredskap inför klimatförändringarnas inverkan på våra vatten.

Konstnären Eve Mosher skapade den första linjemålningen i projektet High Water Line i New York 2007, och har sedan dess genomfört samma verk i bland annat Miami, Boston och Bristol. Verket är numera fritt att återskapa som en del av Creative Commons (CC-BY-NC 3.0), och versionen i Norra Djurgårdsstaden är första gången det genomförs i Norden.

Foto: Andreas BaggeFoto: Andreas Bagge

Scen 4: Water Makes Us Wet

Lördagen 15 augusti 19.00 –21.45

Water Makes Us Wet på Facebook

“Water Makes Us Wet – An Ecosexual Adventure” (2017, 80 min) Annie Sprinkle och Beth Stephens

I svallvågorna från filmen Water Makes Us Wet presenterade Mossutställningar, SAQMI och Stockholms kvinnohistoriska ett flytande program av queera konstnärers historier, sexualiteter, känslor, tankar och filmer i relation till vatten. Hur kan man se på våra vattens varanden och dess varelser med en queer blick? Kan Mälaren och Saltsjön speglas i Kaliforniens tuktade vatten?

I en poetisk blandning av nyfikenhet, sensualism och blöta queera kroppar följer Water Makes Us Wet vattnets avnjutningar och politiska strömningar ur ett ekosexuellt perspektiv. Res tillsammans med Annie, en fd sexarbetare, professor Beth och deras hund Butch i deras husvagn “E.A.R.T.H. Lab” där de utforskar vattnets roll på planeten. Vi följde upp med ett samtal över Atlanten där konstnären och pedagogen Zafire Vrba möter filmregissörerna Annie Sprinkle och Beth Stephens på videolänk från Kalifornien.

Visningen föregicks av en performance med konstnärerna Malin Arnell och Mar Fjell, som med utgångspunkt från filmens teman utforskar städers sociala, känslomässiga och ekologiska koreografier med sina kroppar. Vi visade också två kortfilmer: I filmen Follow The Water av Elin Magnusson följer vi en pingvin i svenskt vatten som ställer oss frågan om vem som egentligen passar in var. Mer våldsamt vatten är det i Hanna Ljunghs verk How to Civilize a Waterfall. Dyblöt och skrikandes försöker konstnären förklara varför vi ska förändra naturens egna krafter.

Foto: Andreas BaggeFoto: Andreas Bagge

Scen 5: Vattenmarknaden

Söndagen 16 augusti 12.00–17.00

Vattenmarknaden på Facebook

PDF-program för Vattenmarknaden

Ur fontänen på Strömparterren strömmar tankar, reflektioner och samtal fram kring källan till allt liv. Vattenmarknaden är ett konstnärligt medborgarmöte om klimatkrisen där vattnet utgör både ämne och fond. En diskussionsplats med sexton samtalsvärdar, från konstnärer och bioastronomer till fiskare, som utbyter tankar med varandra och med publiken kring vatten som liv, kraft, tro och material.

Vi lånar formen av en utomhusmarknad, sprungen ur antikens torg där handlare och medborgare samlades för att utbyta varor men också tankar. Vattenmarknaden samlar kunskaper och erfarenheter om vattnets betydelse kulturellt, fysiskt och historiskt. Här begrundar vi vattnets betydelse för vårt ursprung, dess kulturella värden, vattnets olika former och uttryck, klimatförändringens inverkan på planetens vattenkropp och kretslopp, och människans förmåga och oförmåga att tämja vattnets krafter.

Deltagare:

1. Alexander Brandeker, astrobiolog

Jorden har egentligen ganska lite vatten jämfört med andra planeter, men ändå ser vi oss som en vattenplanet. Hur kom vattnet till jorden, och vad är det som gör den till en unik plats för liv?

2. Kajsa Bovin, Sveriges geologiska undersökning

Vad är grundvatten egentligen? Forskaren Kajsa Bovin berättar om hur grundvattnet påverkas av människan och geologin, vilka problem som finns och vad vi kan göra för att skydda det.

3. Maganizo Kruger Nyasulu, Stockholm Resilience Centre

När forskare pratar om blått, grått och grönt vatten menar de väldigt specifika resurser som alla har sin roll att spela i matproduktion. Men hur påverkar klimatförändringarna hur olika vatten kan användas?

4. Lina Persson, konstnär

Sjöar har rättigheter! Utifrån filmen Vätterntribunalen utforskas en juridik med vattenkroppens perspektiv i fokus. Välkommen att göra en anmälan eller ingå ett juridiskt avtal. Medverkande: Nedine Kachornamsong.

5. Sten Skånby, religionshistoriker

I nästan alla människans religioner spelar vattnet en avgörande roll. Varför är det så och vad kan vatten representera i olika sammanhang? Om syndafloden, det livgivande regnet och det heliga renandet.

6. Maud Nycander, dokumentärfilmare

Långbad, att ligga i ett varmt bad, var länge den mest använda behandlingsmetoden på de svenska mentalsjukhusen. En reflektion om vattnets läkande kraft utifrån filmen ”Rum för sjuka själar”.

7. Fredrik Johansson och Rasmus Rodelius, dykare

Vad gömmer sig egentligen på botten mitt i vår stad? Dykare från Rena Mälaren dyker ner i Strömmen och hämtar upp saker som visar hur vi egentligen behandlar vår känsliga vattenmiljö.

8. Sofie Joosse, Sveriges Lantbruksuniversitet

Kom och sätt dig i den lite obekväma fiskestolen och kasta i spöet i plurret! I hela världen, och inte minst i Stockholm, pågår stadsfiskeri för fullt. Hur kan det påverka hur vi ser på stadens hållbarhet?

9. Janna Holmstedt och Malin Lobell, konstnärer

P(Art) of the Biomass – En idéskiss för havskolonier längs Sveriges kust. Hur skulle småskaliga kolonilotter mitt ute i havet kunna stödja artrikedom och ge oss renare havsvatten?

10. Marika Troili, konstnär

Bällstaån flyter genom allt dyrare delar av Storstockholm. Från att ha satts i kulvert på 60-talet har ån nu blivit ett försäljningsargument för lyxiga bostäder – vad innebär det för människorna kring den?

11. Elin Tanding Sørensen, landskapsarkitekt och konstnär

I tidvattenzonen, omväxlande täckt av havsvatten och uppe ovanför ytan, finns outnyttjade möjligheter. Hur skulle man kunna skapa en stad i detta havets gränsland som från botten utformas för alla arter?

12. Mirko Nicolić, konstnär

I Balkan har vattentäkten allt mer blivit sedd med extraktivismens ögon – som en resurs att använda upp. Konstnären Mirko Nicolić i samtal med sociala aktörer från Bosnien och Serbien.

13. Lena Kautsky, marinekolog

Östersjöns unika miljö kan komma att påverkas dramatiskt om klimatet förändras. Den svenska vattenmiljöforskningens nestor, också kallad ”Tant Tång”, visar upp vad som sker under ytan.

14. Rossana Mercado-Rojas, konstnär

Istället för att folket kan ta del av dem styckar internationella aktörer upp vattenresurserna i Peru och Bolivia. I festens form följer vi 500 år av kopplingar mellan vatten och kolonialism.

Grafisk design för Vattenakten av Studio Benedetta Crippa. Konstprogrammet Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstaden genomförs med stöd av Statens konstråd, Stockholms stad, ARQ, Stadsmuseet, Nordisk kulturfond, Nordisk kulturkontakt och Medeltidsmuseet. En stad som kallas Helen genomförs med stöd av Kulturbryggan.


ENGLISH

ACT III: WATER

14th to 16th August 2020

A town called Helen • Power Walks • High Water Line • Water Makes Us Wet • The Water Market

Since the flames of the Fire Act have withdrawn to a resolute glow, the human world has faced a globalised pandemic that has shaken even the untouchable powers of societal structures. This source of death, anxiety and fear prompts us to continue to reflect on where we sink our feet and how we live our lives, with phrases like 'the new normal' and hopes of significant change whisphered through the masses. And yet, as the curtain went up for a new act, it is with the realization that humanity is dragged forth by a current that may be impossible to step out of. Can we cooperate with our life-giving water or do we drown in our own hubris?

Power Walks, our city walking marathon, was back on Friday the 14th of August, taking us yet deeper into vast readings of the Royal Seaport and its watery significance. Together we dipped into the colonial history of swimming, learnt about sewer systems and the ocean’s role in creating the globalised world we now endure. Then asked ourselves why we always want to be by the water but rarely dive into it?

On Saturday the 15th of August, the extended walk made visible a line we will come to know in the not too distant future. Following artist Eve Mosher's instructions, we added a new phase to the global project High Water Line by mapping at life-scale what will become the new shoreline of Stockholm as the water levels rise. We brought in the evening by sinking into the challenging currents of queer ecosexuality, in a very special outdoor screening of the film Water Makes Us Wet. This was accompanied by performance works and short films, in collaboration with SAQMI and Stockholm's Museum of Women's History.

At Strömparterren on Sunday the 16th August, The Water Market was set fully adrift. Surrounding the water of the fountain, artists, swimmers, researchers, writers, fishermen and others meet to discuss water as life, power, faith and material in a civic meeting with all who wished to drift along with them.

A Town Called Helen in GärdesgångenA Town Called Helen in Gärdesgången

Scene 1: A town called Helen

In Gärdesgången at the metro station Gärdet stands a new work, a frustrated letter and a waterbreaking plan. As an original pioneer of the environmental-arts movement, Newton Harrison says no to symbolic and superficial green-washing projects and instead presents an immersive and completely different kind of town: A town where humanity and nature collaborate as equals, where town and countryside are one, and where everything both comes from and returns to the web of life.

A town called Helen has been named after Helen Mayer Harrison (1927-2018), who for over forty years was Newton Harrison's artistic partner and wife. Together they drove the creation of the ecological art movement in the early 1970s, and have constantly combined environmental research in the humanities and sciences on the threat human beings pose to nature to produce preemptive plans of what we could do differently – with a predisposal to always prioritise the life web as a whole. Together, with a number of prominent ecological researchers across varying fields, Newton Harrison is the founder and director of the Center for the Study of the Force Majeure at the University of California, Santa Cruz, where artistic and scientific visions are interwoven to try to counteract mass species extinction, resource depletion and plan for the climate crisis that Newton believes is now inevitable.

A town called Helen was created in the grief of Helen and in the love that Newton feels for his life partner, and is based on the ideas and values she lived for and worked with in her artistry. Having passed to become an elder of the life web, the memory of Helen lives on in the form of a town that insists we must learn from and be in complete harmony with the web of life.

Photo: Jana ErikssonPhoto: Jana Eriksson

Scene 2: Power Walks

Friday, August 14th, 10 am - 8 pm

Guided by knowledgeable pilots, we board another city walking marathon that this time stares down into the depths shaping the Royal Seaport – water that have moulded the district's past, present and future. During the day we will swim, cruise and dip our being to join with the vast waters that cycle the Earth.

The historian Axel Andersson and the swimming teacher Vinicius Santiago take us on a historical swim in the path of colonialism. An audio walk by artists Åse Løvgren and Kristin Tårnesvik guides us towards our inner waters. After lunch we talk about the MACRO project, which researches and tests circular waste systems together with its project manager, Maria Lennartsson. In Hjorthagen Church we listen to a talk about cathedral thinking, before continuing by boat to Lilla Värtan to view the aquatic environment and think about how to plan cities for the aquatic life together with the artist and landscape architect, Elin Tanding Sørensen. We meet with port worker, Kurt Lilja, who was born and worked in Frihamnen to then join union leader Björn Borg to share a coffee, just one product that relies on cargo imports. Then we continue this discussion of Sweden's export of sustainability strategies and history of food imports over dinner with the artist Holly Keasey followed by nautical choral singing with Borderless Voices on the roof of the port's office of Border Control – a no-man's land that sits between the sea's edge and our man-made boundary for the nation State.

Photo: Emanuel SchüttPhoto: Emanuel Schütt

Scene 3: Power Walks: High Water Line

Saturday, August 15th, 11am - 6pm

Stockholm – like many of the world's major cities – has grown along the edges of water. But does humanity's impact on the climate mean that we are disadvantaging the waters and also ourselves as our settlements become one with the water as the edges move further inland? On Saturday, a walk as relay, we paint the new coastline of the Royal Seaport - if the researchers get it right, and the sea levels rise by as much as three metres. The line is painted by various residents who have a special relationship to the places that will disappear under the water's surface, and invited guests who talk about the origins Earth's waters and about the city's preparedness for Sweden's wetter future.

Artist Eve Mosher created the first line painting in the High Water Line project in New York in 2007, and has since completed the same works in, for example, Miami, Boston and Bristol. The work is now covered by a Creative Commons license (CC-BY-NC 3.0) and free for all to recreate in their own cities. The version in the Royal Seaport will be the first time it is being implemented in Scandinavia – a region of the world, that despite the appearance of vast amounts of water, will also be affected by the significant changes in our regional and global hyrdrocycles.

Welcome to meet up at any time during the walk and join in for a while.

Photo: Andreas BaggePhoto: Andreas Bagge

Scene 4: Water Makes Us Wet

Saturday, August 15th, 19.00 – 21.45

“Water Makes Us Wet - An Ecosexual Adventure” (2017, 80 min) Annie Sprinkle and Beth Stephens

In the wake of the film Water Makes Us Wet, Mossutställningar, SAQMI and Stockholm Museum of Women's History present a fluid program of queer artists' stories, sexualities, feelings, thoughts and films in relation to water. How can the world's waters teach us how to embrace a queerer view of ourselves? Can Lake Mälaren and Salt Lake be reflected in California's chastened waters?

In a poetic mix of curiosity, sensualism and wet queer bodies, Water Makes Us Wet follows the pleasures and political currents of water from an eco-sexual perspective. Travel with Annie, a former sex worker, Professor Beth and their dog Butch in their caravan “E.A.R.T.H. Lab ”where they explore the role of water on the planet. We follow up with a conversation across the vast Atlantic pond, where artist and educator Zafire Vrba meets film directors Annie Sprinkle and Beth Stephens on a video link from California.

The show is preceded by a performance with artists Malin Arnell and Mar Fjell, who, based on the film's themes, explore the social, emotional and ecological choreographies of cities with their bodies. We also show two short films: Follow The Water by Elin Magnusson, where a penguin emerges from Swedish water and asks us to question who really fits where. And the more violent waters of Hanna Ljungh's work How to Civilize a Waterfall deeply sob and scream, as the artist tries to explain why we should change with nature's own force.

After the conversation, we eat and bathe together.

Photo: Andreas BaggePhoto: Andreas Bagge

Stage 5: The Water Market

Sunday, August 16th, midday to 5pm

From the fountain at Strömparterren, thoughts, reflections and conversations flow through the source of all life. The Water Market is a civic meeting on the climate crisis, where water constitutes material, context and inspiration. A discussion site with twelve talk hosts, from artists and astronomers to fishermen and hydrologists, who exchange thoughts with the audience about water as life, power, faith and material.

We borrow the form of an outdoor market, sprung from Norrbro’s origins as a place of trade where merchants and citizens gathered to exchange thoughts and goods in the shadows of parliament and the palace. Here, we ponder the importance of water for our origins, its cultural values, the different forms and expressions of water, the impact of climate change on the planet's water body and circulation, and humanity's inability and repeating attempts to tame water's forces.

Graphic design for the Water act by Studio Benedetta Crippa. The art program Artistic Undressings of the Royal Seaport is carried out with the support of Public Art Agency Sweden, the City of Stockholm, ARQ, the City Museum, Nordic Culture Point, the Nordic Culture Fund, Bergen Centre for Electronic Arts and the Medieval Museum. A town called Helen is being implemented with the support of Kulturbryggan.