Loader bfa74cd57e64041d4ca3576ca9d740d642e1a447c98b3f6adde9410664537e23
Mossutställningar

Mossutställningar är ett poetiskt namn som refererar till mossans förmåga att växa på urbana och naturliga miljöer. Mossutställningar är en konstproducent som gör konst i de offentliga rummen, eller ibland gör våra privata rum offentliga.

  • Om oss
    • Om föreningen

      Mossutställningar är en ideell förening som grundades 2004 med syftet att nyttja stadens tomrum för konstnärlig praktik och tänja på begreppet offentlig konst.

    • Personal

      Henrik administrerar och koordinerar

    • Hitta oss

      Stora Skuggans väg 9A Mossutställningars kontor och samlingslokal ligger på Stora Skuggans väg 9A, mitt i nationalstadsparken Norra Djurgården.

    • Nyhetsbrev

      Lämna din e-postadress här om du vill ha våra mailutskick

  • Konst
    • Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstaden, Akt IV: Luft

      Den fjärde akten av Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstaden, ett konstprogram om hållbar stadsutveckling i fem akter 2019-2020, med utgångspunkt från elementet luft. Power Walks och konstverk av Harun Morrison.

    • Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstaden, Akt III: Vatten

      Den tredje akten av Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstaden, ett konstprogram om hållbar stadsutveckling i fem akter 2019-2020, med utgångspunkt från elementet vatten. Vattenmarknaden, Power Walks, En Stad Som Kallas Helen, High Water Line, Water Makes Us Wet.

      Akt III: Vatten

    • Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstaden, Akt II: Eld

      Den andra akten av Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstaden, ett konstprogram om hållbar stadsutveckling i fem akter 2019-2020, med utgångspunkt från elementet eld. Eldmarknaden, Power Walks, Stockholmstidningen, Wild Beyond.

    • Stockholmstidningen

      Gratistidning om stadsomvandling. En del av Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstaden.

    • Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstaden, Akt I: Jord

      Sigrid Holmwood - peasant painter & Power walker (guide) Ett reflektivt och visionärt konstprogram om hållbar stadsutveckling. Det omfattande programmet utspelar sig 2019-2021 och utgör ett av Sveriges största oberoende konstprogram. Foto: Sara Söderberg

    • Studio Mossutställningar
    • Mother's Tongue

      Mother’s Tongue är en appledd konstupplevelse av konstnärerna Lap-See Lam och Wingyee Wu. En filmisk berättelse där du som publik bjuds in till att upptäcka en självklart familjär men undangömd historisk del av staden - kinakrogen - och de historier den berättar. Still from Peach Toungue

    • Mossans Marknad

      Mossans marknad - Konsternas utomhus marknad i Värtahamnen, över 80 konstnärer på torgmarknad, scen och prova-på-hörna. Medverkade gjorde bl.a Dimen Hama, Ingela AC Johansson, Karin Hagen, Marlena Lampinen och galleri Niklas Belenius

    • Inauguration / Closing

      Inauguration of Studio Mossutställningar / Closing of Creative Time Summit: Stockholm

    • Barnboken Tråkig Ö av Gelatin

      Mossutställningar producerade 2009 verket Boring Island av den österrikiska konstgruppen Gelitin. Nu finns verket förevigat i formen av en barnbok. Bokomslag

    • Restaurang Allemansrätten

      Restaurang Allemansrätten är ett verk av konstnärsgruppen Sagovolvo (Bella Rune och Jonas Nobel) producerat av Mossutställningar i samarbete med Parkteatern. Under en gemensam guidad vandring möter vi olika karaktärer, upplever situationer, hamnar i diskussioner och kittlar smaklökarna längs vägen med munsbitar inspirerade av Allemansrätten. Detalj från Restaurang Allemansrätten

    • Samhällsverkstan

      Samhällsverkstan vill vara med och förändra världen till det bättre, med fredliga, kreativa och lustfyllda medel. Vi skapar samhällsverkstäder för att uppmuntra kritiskt och visionärt tänkande och agerande för uppbyggnad av diverse framtida verkligheter.

    • Going Public - Telling It As..

      Going Public – Telling it as it is? är ett tre-dagars symposium som utforskar berättandet som ett sätt att producera och motta offentlig konst. Programmet består av berättelser utspridda runt Bilbao och lokal massmedia och en serie performance-föreläsningar på Bizbak universitet. Slutligen åtföljs programmet av ett slutet nätverksmöte i Vitoria-Gastiez som samlar utvalda producenter av konst för det offentliga rummet för att diskutera nätverkets framtid.

      Performance lecture by Asli Cavasuglo, Bizbak University, Bilbao, 2012

    • Som Man Breddar Får Man Ligga

      Utfrågning om den ”breddade finansieringens” konsekvenser

    • ENPAP Initiative

      Mossutställningar startade 2009 det europeiska nätverket för producenter av konst i det offentliga rummet vid namn ENPAP - European Network of Public Art Production

    • Momus

      The Unreliable Tour Guide - varje lögn skapar en parallell värld i vilken den är sann.

    • Stockholm Future Imperfect

      Visionera med Joanna Rajkowska om våra vackraste/värsta myndigheter!

    • Cooking Catastrophes

      En ätbar föreställning där du får SMAKA på jordens undergång

    • Our Radical Parents

      Pilot med Marysia Lewandowska för samtal om vardaglig radikalitet mellan förädrar och barn

    • Matti Kallioinen

      Dansens Hus och City Conference Centre beställde ett verk av Mossutställningar för deras foajé. Matti Kallionen fick uppdraget och han uppförde ett stort andandes skupltur vid namn Phylogenes.

    • Gelatin On Boring Island

      Konstgruppen gelitin bodde under en sommarmånad 2009 på en pytteliten öde ö i Stockholms skärgård. Endast iklädda bröllopsskrudar kunde de skådas av närmare 150 000 förbipasserande turister i deras fritidsbåtar under denna skärgårdens högsäsong.

    • The Dinner Club

      Poste Restante fick Mossutställningars första "konstrestauranguppdrag" - att skapa ett verk som inkluderade servering av mat. The Dinner Club är en föreställning i form av en kursgård. The Dinner Club

    • Kultivator

      Kultivator samlade Stureplans infrastruktur och stadens konst och miljöintresserade för att i panel diskutera hur man kan få till ekonomisk hållbarhet och ekologisk tillväxt i innerstaden. Panel med Kultivators Malin Vrijman och Sprong kommunikations Mohamed El Abed

    • Leif Erich Christensen

      Leif Erich Christensens kom till Nybrokajen med ett performance av den Förfalskade monarken en vårdag 2007, Christensens installation om monarken visades sen på Birger Jarls gatan 18 under en månad. Installationsvy

    • Mobil Möbel

      Mobila möbeln kom till för Mossutställningars ambulerande utställningsverksamhet 2006. Formgiven på uppdrag av Christian Halleröd och Johannes Svartholm

    • Sophie Calle besöker Bill, Ulla, Knut och Lars-Åke

      2006 flyttade Sophie Calles verk Los ANgeles in hos fyra boende på Micasas äldreboende Väduren i Stockholm. Efter det fick de i äkta Sophie Calleanda varsn agent att skicka på uppdrag. Deras konstverk blev del av utställningen som sen turnerade till äldreboenden i Stockholm under 2007.

      Sophie Calle, Los Angeles, 1984

    • Nya Kontoret

      Mossutställningar drev mellan 2006-2013 det uppmärksammade och uppskattade ateljékollektivet Nya Kontoret på Birger Jarlsgatan 18A i centrala Stockholm. I februari 2014 flyttade vi ifrån Birger Jarlsgatan och startade en ny ateljéverksamhet vid namn Studio Verksamma Tillsammans ( sedemera Studio Mossutställningar) i SVT Dramas forna lokaler.

    • Dot Dot Dot Dot

      Mossutställningar första utställning visade över hundra konstnärer (och designers, skribenter, performers etc) som alla gjorde ett nytt homage verk till Yayoi Kusama.

      Dotmaskerad: prickpolisen

Stäng

Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstaden, Akt IV: Luft

ENGLISH VERSION BELOW

AKT IV: LUFT

4 december 2020

Cries of Stockholm och The Port of Black RiverPower Walks

Det mörker som omgärdar 2020 dras in mot oss. Vetskapen om att det kommer nya begynnelser kryper allt närmare, men hotet om att mörkret kan kvarstå väger tungt mot oss. Tunga vikter som håller och formar vår resa, och pressar det som kommer tillbaka in i det som varit, ibland med tvingande kraft. Fast den kraften inte är direkt kännbar, som luft, är dess inflytande för nära, för konstant, för essentiell för att kunna röra vid utan att först ha rört vid oss själva. Trots det är i luften som mänsklighetens fantasi har nått sina högsta höjder. Den blommar ut in ett lätt ljus som lyser vägen ner till marken.

I vindarna som sveper marken vi söker höjs röster. Röster som talar om stjärnor som står emot mörkret, och för med sig lugnat hopp som när fågelsången bryter igenom gryningens tystnad. Röster som berättar sanningar om den utlovade rena luften som istället redan har sålts. Och röster som kräver att att deras osynlighet ska höras så som alla röster delas – fast jordens lungor redan är brända.

Cries of Stockholm. Bild: Harun MorrisonCries of Stockholm. Bild: Harun Morrison

Scen 1: Cries of Stockholm och The Port of Black River

Som en del av Luftakten har Mossutställningar beställt en konstnärlig avsmyckning av den Londonbaserade konstnären Harun Morrison.

Den fjärde december presenteras första delen av verket Cries of Stockholm i gången på väg till den nya Värtaterminalen. Ljudverket ekar genom den stympade passagen där renderade visioner fällts in längst väggarna, marknadsföring för en framtid som utomstående planerat att genomdriva.

Cries of Stockholm består av ett ljudkollage som omtolkar kompositören Luciano Berios tolv minuter långa stycke Cries of London från 1976. Berios slutversion skrevs för en kör med åtta röster (två altar, två sopraner, två tenorer och två basar). Att bygga kompositioner på gatuförsäljare rop var en populär genre på 1600-talet, då olika kompositörer inkorporerade det talade ordets musikalitet i körstycken. Det här verket sätter även utommänskliga röster i spel, inklusive den offentliga sfärens automatiserade röster och nätbrummet i Norra Djurgårdsstaden. Där Berios “rop” orkestrerats och sjungits av en kör består det här verket av konstnärens egna fält- och röstinspelningar.

Nästa verk möter vi i februari 2021. Med utgångspunkt i luftens ljudvågor och den samtida kommunikationens globala omfattning presenterar Harun Morrison inspelningar av 2030 års verklighet, ett första avsnitt i lanseringen av en digital radiostation, The Port of Black River. Detta verklighetskollage formas utifrån de intressen som olika personer, föremål, institutioner och arter har i Norra Djurgårdsstaden – intressen som återkommer upprepade gånger fram till 2100. Mer information om hur du tar del av båda verken kommer snart.

Hanna Tuulikki, Singing at dawn, Finland 2019. Foto: Pete SmithHanna Tuulikki, Singing at dawn, Finland 2019. Foto: Pete Smith

Scen 2: Power Walks

4 december, klockan 13

Facebookevenemang för Power Walks

Fjärde december tar vi klivet ut på den sista delsträckan i vår serie stadsvandringsmaraton, denna gång i samband med Statens konstråds konferens om initiativet Lokala konstprojekt som gjort tolv självinitierade konstprojekt möjligt, däribland Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstadens fem akter.

Nya förutsättningar har legat i luften, och med de begränsande direktiv som kommit från regeringen kring allmänna samlingar tar vi vårt stadsvandringsmaraton med osynliga vågor från Norra Djurgårdsstadens gator och vattendrag rakt in i era vardagsrum.

Från den tidiga gryningen till den sena kvällen följer vi utvalda guider genom ängens stjärnhimmel, byggnader täckta med vindkraftspäls, kolonialismens mönster i staden och genom en snårskog av maktens byråkratiska avgasstrukturer. Vi hör en sångkör av fåglar och människor, lyssnar på hamnens omänskliga röster och får återse Loulou Cherinets omtalade rullande panorama Wild Beyond i sin helhet.

Tillsammans ser vi och diskuterar stadsvandringarna, samtalen och ljudkonsten på Facebook, Youtube och på vår hemsida. Både allmänheten och konferensdeltagare är välkomna att titta, chatta och ställa frågor under en hel dags sändningar.

Grafisk design för Luftakten av Studio Benedetta Crippa. Konstprogrammet Konstnärliga avsmyckningar av Norra Djurgårdsstaden genomförs med stöd av Statens konstråd, Stockholms stad, ARQ, Stadsmuseet och Nordisk kulturfond. Samtalet “Äg verklighetsbilden” genomförs med stöd av Arwidssonstiftelsen.


ENGLISH

ACT IV: AIR

4 December 2020

As the darkness of 2020 draws inward, the knowledge that more beginnings are approaching creeps closer and yet threats that the darkness will linger weigh heavy. Heavy weights that hold and shape our journey, thrusting what will come back into what came before. Sometimes forcibly so. Though this force is not directly felt, like air, the influence is too close, too constant, too essential to touch without first touching ourselves. And yet it is in air that humanity's imagination has soared the highest. Unfolding in a lightness that illuminates our way to the ground.

But on the winds that brush the ground we seek, voices are raised. Voices that speak of the stars that defy the darkness, bringing soothed hope like the breaking of birdsong across the silence of dawn. Voices that share truths about the promised clean air that instead has already been sold. And voices that walk to the demand that their invisibility be heard as all breath is shared – and yet the lungs of Earth are burnt.

Cries of Stockholm. Bild: Harun MorrisonCries of Stockholm. Bild: Harun Morrison

Scene 1: Cries of Stockholm and Port of the Black River

As part of the Air act, Mossutställningar has commissioned two artworks by the London-based artist Harun Morrison.

On the 4th December, the artist will present Cries of Stockholm in the passage to the new Värtahamnen terminal. This sound work echoes through the maimed passage that is paneled with rendered visions, marketing the future that has been planned for development by external parties.

Cries of Stockholm is an audio collage that reimagines the 12 minute composition Cries of London (1976) by composer Luciano Berio. Berio’s final version was written for a choir of 8 voices (two altos, two sopranos, two tenors, two basses). The ‘Cries’ were a popular genre in the 17th century, with various composers incorporating the musicality of the spoken word into choral composition. This work brings into play voices other-than-human including the automated voices of public space and electric hum gathered from the Royal Seaport. Whereas Berio’s ‘cries’ have been ‘scored’ and sung by a choir, this work comprises original field and vocal recordings.

The next work begins in February of 2021. Considering the influence of air waves and the global span of contemporary communication, Harun Morrison presents recordings of reality from 2030 as the first episode in the launching of a digital broadcasting station, The Port of Black River. This collaged reality is formed by the investments into the Royal Seaport by different persons, things, institutions and species –- investments that will be revisited again and again until 2100.

Hanna Tuulikki, Singing at dawn, Finland 2019. Foto: Pete SmithHanna Tuulikki, Singing at dawn, Finland 2019. Foto: Pete Smith

Scene 2: Power Walks

4 December, 1pm-7pm

On the fourth of december we step out into the last stretch of our series of guided tour marathons, this time coordinated with Statens Konstråd’s conference on the initiative Lokala konstprojekt, that has enabled twelve self-initiated local art projects, including the five acts of Artistic Undressings of the Royal Seaport.

We’ve felt the tremors of new conditions, and with the limiting directives coming from the government concerning public gatherings we bring our city walks on invisible waves from the streets of the Royal Seaport directly into your living rooms.

From early morning to late night we follow chosen guides through the starry meadow sky, buildings covered in power plant fur, colonial patterns in urbanity and through a jungle of pollution bureaucracy. Vi hear a choir of humans and birds, listen to the inhuman voices of the harbour and revisit Loulou Cherinet’s much-discussed rolling panorama Wild Beyond in its entirety. Together, we watch and discuss the city walks, the talks and the sound art on Facebook, Youtube and on our website. Both the general public and conference participants are welcome to watch, chat and ask questions during a whole day of webcasting.

Graphic design for the Air act by Studio Benedetta Crippa. The art program Artistic Undressings of the Royal Seaport is carried out with the support of Public Art Agency Sweden, the City of Stockholm, ARQ, the City Museum and the Nordic Culture Fund.