Loader bfa74cd57e64041d4ca3576ca9d740d642e1a447c98b3f6adde9410664537e23
Mossutställningar

Mossutställningar är ett poetiskt namn som refererar till mossans förmåga att växa på urbana och naturliga miljöer. Mossutställningar är en konstproducent som gör konst i de offentliga rummen, eller ibland gör våra privata rum offentliga.

  • Om oss
    • Om föreningen

      Mossutställningar är en ideell förening som grundades 2004 med syftet att nyttja stadens tomrum för konstnärlig praktik och tänja på begreppet offentlig konst.

    • Personal

      Henrik administrerar och koordinerar

    • Nyhetsbrev

      Lämna din e-postadress här om du vill ha våra utskick

  • Studio Mossutställningar
    • Om

      Mossutställningar är ett studiokomplex för konstnärer: en plats för eget arbete men också gemensamt arbete

    • Allkonstrummet

      In the inner parts of Studio Mossutställningar hides a transformable room for all the arts. Allkonstrummet welcomes artists and audiences from all walks.

    • Samarbetsprogram

      Vi har ett program med och av hyresgäster som går vid namn Samarbetsprogrammet. Kolla i kalendern under "Collaboration programme" vad som händer.

    • Verkstäder

      På Studio Mossutställningar finns ett antal verkstäder för våra hyresgäster och externa nyttjare.

    • Bokning/ Kalender

      Boka! Program! Verkstad! Rum!

    • Hyr

      Lokaler för uthyrning. 128 rum!

    • Prislista

      Priser på våra rum!

    • Hitta hit

      Studio Mossutställningar ligger i Värtahamnen på Hangövägen 18. Då våra lokaler är SVTs föredetta hette vi först Studio Verksamma Tillsammans men nu heter vi Studio Mossutställningar Karta över Studio Verksamma Tillsammans

    • Bilder

    • Hyresgäster

      Vi har en salig blandning av kuturutövare och icke-konstnärer här. Självlärda, finlärda, inlärda. I samarbete fortsätter vi lära

  • Konst
    • Mother's Tongue

      Mother’s Tongue är en appledd konstupplevelse av konstnärerna Lap-See Lam och Wingyee Wu. En filmisk berättelse där du som publik bjuds in till att upptäcka en självklart familjär men undangömd historisk del av staden - kinakrogen - och de historier den berättar. Still from Peach Toungue

    • Mossans Marknad

    • Inauguration / Closing

      Inauguration of Studio Mossutställningar / Closing of Creative Time Summit: Stockholm

    • Barnboken Tråkig Ö av Gelatin

      Mossutställningar producerade 2009 verket Boring Island av den österrikiska konstgruppen Gelitin. Nu finns verket förevigat i formen av en barnbok. Bokomslag

    • Restaurang Allemansrätten

      Restaurang Allemansrätten är ett verk av konstnärsgruppen Sagovolvo (Bella Rune och Jonas Nobel) producerat av Mossutställningar i samarbete med Parkteatern. Under en gemensam guidad vandring möter vi olika karaktärer, upplever situationer, hamnar i diskussioner och kittlar smaklökarna längs vägen med munsbitar inspirerade av Allemansrätten. Detalj från Restaurang Allemansrätten

    • Samhällsverkstan

      Samhällsverkstan vill vara med och förändra världen till det bättre, med fredliga, kreativa och lustfyllda medel. Vi skapar samhällsverkstäder för att uppmuntra kritiskt och visionärt tänkande och agerande för uppbyggnad av diverse framtida verkligheter.

    • Going Public - Telling It As..

      Going Public – Telling it as it is? är ett tre-dagars symposium som utforskar berättandet som ett sätt att producera och motta offentlig konst. Programmet består av berättelser utspridda runt Bilbao och lokal massmedia och en serie performance-föreläsningar på Bizbak universitet. Slutligen åtföljs programmet av ett slutet nätverksmöte i Vitoria-Gastiez som samlar utvalda producenter av konst för det offentliga rummet för att diskutera nätverkets framtid.

      Performance lecture by Asli Cavasuglo, Bizbak University, Bilbao, 2012

    • Som Man Breddar Får Man Ligga

      Utfrågning om den ”breddade finansieringens” konsekvenser

    • ENPAP Initiative

      Mossutställningar startade 2009 det europeiska nätverket för producenter av konst i det offentliga rummet vid namn ENPAP - European Network of Public Art Production

    • Momus

      The Unreliable Tour Guide - varje lögn skapar en parallell värld i vilken den är sann.

    • Stockholm Future Imperfect

      Visionera med Joanna Rajkowska om våra vackraste/värsta myndigheter!

    • Cooking Catastrophes

      En ätbar föreställning där du får SMAKA på jordens undergång

    • Our Radical Parents

      Pilot med Marysia Lewandowska för samtal om vardaglig radikalitet mellan förädrar och barn

    • Matti Kallioinen

      Dansens Hus och City Conference Centre beställde ett verk av Mossutställningar för deras foajé. Matti Kallionen fick uppdraget och han uppförde ett stort andandes skupltur vid namn Phylogenes.

    • Gelatin On Boring Island

      Konstgruppen gelitin bodde under en sommarmånad 2009 på en pytteliten öde ö i Stockholms skärgård. Endast iklädda bröllopsskrudar kunde de skådas av närmare 150 000 förbipasserande turister i deras fritidsbåtar under denna skärgårdens högsäsong.

    • The Dinner Club

      Poste Restante fick Mossutställningars första "konstrestauranguppdrag" - att skapa ett verk som inkluderade servering av mat. The Dinner Club är en föreställning i form av en kursgård. The Dinner Club

    • Kultivator

      Kultivator samlade Stureplans infrastruktur och stadens konst och miljöintresserade för att i panel diskutera hur man kan få till ekonomisk hållbarhet och ekologisk tillväxt i innerstaden. Panel med Kultivators Malin Vrijman och Sprong kommunikations Mohamed El Abed

    • Leif Erich Christensen

      Leif Erich Christensens kom till Nybrokajen med ett performance av den Förfalskade monarken en vårdag 2007, Christensens installation om monarken visades sen på Birger Jarls gatan 18 under en månad. Installationsvy

    • Mobil Möbel

      Mobila möbeln kom till för Mossutställningars ambulerande utställningsverksamhet 2006. Formgiven på uppdrag av Christian Halleröd och Johannes Svartholm

    • Sophie Calle besöker Bill, Ulla, Knut och Lars-Åke

      2006 flyttade Sophie Calles verk Los ANgeles in hos fyra boende på Micasas äldreboende Väduren i Stockholm. Efter det fick de i äkta Sophie Calleanda varsn agent att skicka på uppdrag. Deras konstverk blev del av utställningen som sen turnerade till äldreboenden i Stockholm under 2007.

      Sophie Calle, Los Angeles, 1984

    • Nya Kontoret

      Mossutställningar drev mellan 2006-2013 det uppmärksammade och uppskattade ateljékollektivet Nya Kontoret på Birger Jarlsgatan 18A i centrala Stockholm. I februari 2014 flyttade vi ifrån Birger Jarls gatan och startade en ny ateljéverksamhet vid namn Studio Verksamma Tillsammans i SVT Dramas forna lokaler

    • Dot Dot Dot Dot

      Mossutställningar första utställning visade över hundra konstnärer (och designers, skribenter, performers etc) som alla gjorde ett nytt homage verk till Yayoi Kusama.

      Dotmaskerad: prickpolisen

Stäng

Som Man Breddar Får Man Ligga

måndag den 4 februari kl 18.30–20.30
ABF-huset Sveavägen

Utfrågning om den ”breddade finansieringens” konsekvenser som
arrangeras av Botkyrka konsthall, Konsthall C, Marabouparken, Mossutställningar och Tensta konsthall i samarbete med ABF.

UTFRÅGNING NR 3

DET MYSTISKA MERVÄRDET
- Om konstens roll i stadsförnyelsen

Medverkande: Berit Svedberg, Stockholm stad
Elisabeth Lilja, sociolog, Stockholms Universitet
Lars Mikael Raattamaa, arkitekt och poet

Moderator: David Karlsson, idéhistoriker och kulturskribent, verksam vid Nätverkstan i Göteborg samt författare till boken En kulturutredning: pengar, konst och politik (Glänta 2010).

På olika sätt kopplas konstnärer och konsthallar till stadsutvecklingsprocesser initierade av politiker och näringsliv. I stora stadsförnyelseprojekt som Järvalyftet och Söderortsvisionen, vars främsta syften är att göra förortsområden till tillväxtmotorer och platser dit fler vill flytta, ingår satsningar på konst och kultur. I skapandet av en ”levande stadsdel” nämns kulturverksamheter och konstnärer som viktiga aktörer och de bjuds på olika sätt in att delta i satsningen. Telefonplan, Hökarängen och Kista Science Center är exempel på några av de platser där konsten blivit en del varumärkesbyggandet.

Samtidigt med denna utveckling ökar kravet från politiskt håll att offentligt stöttade kulturinstitutioner ska hitta nya finansieringsmöjligheter genom att bl a erbjuda tjänster och ingå samarbeten med näringslivet. De myndigheter och instanser som fördelar offentliga kulturstöd gör tydligt att de premierar projekt och institutioner som lyckas hitta nya privata finansieringskällor. Dessa privata finansiärer är inte sällan fastighetsägare, bostadsbolag och förvaltningsföretag som i syfte att öka attraktiviteten och värdet på sin egendom subventionerar hyror till konstnärer, sponsrar konstprojekt eller beställer offentliga verk till området.

Många konstnärer och konsthallar engagerar sig i närområdet där de verkar i och tar en aktiv roll i den lokala samhällsutvecklingen. Satsningarna innebär ofta att det öppnas upp för möjligheter att påverka utvecklingen och att det tillgängliggörs nya offentliga medel. Samtidigt uppstår det problem när tillväxtintressen ställs mot konstnärliga värden.

Det är därför relevant att diskutera konstens roll i dessa stadsförnyelsesatsningar. Vilket värde tilldelas konsten? Vilka förväntningar ställs på konsthallar och konstnärer? Och vad är det för konst och arbetssätt som premieras av den här utvecklingen? Kan konsten och konstnärerna bidra till gentrifiering av staden?

Genom utfrågningen vill vi undersöka kopplingarna mellan konst, finansiering och samhällsplanering och diskutera vad de får för konsekvenser. Det här är den sista av tre utfrågningar för att belysa och diskutera rådande kulturpolitik och konstinstitutioners och konstnärers möjligheter till finansiering. Samtliga arrangörer är berörda av frågor kring stadsdelsförnyelse genom att antingen vara samarbetspart i en satsning eller samarbeta med fastighetsägare.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

UTFRÅGNING NR 2

måndagen den 22 oktober kl 18:00
ABF-huset Sveavägen

Inbjudna deltagare:

Martin Q Larsson, ledamot Rådet för kulturella och kreativa näringar
Karin Willén, ordförande Konstnärernas Riksorganisation KRO
Måns Wrange, rektor Kungliga Konsthögskolan

Moderator:

David Karlsson, idéhistoriker och kulturskribent, verksam vid Nätverkstan i Göteborg samt författare till boken ”En kulturutredning: pengar, konst och politik” (Glänta 2010).

Välkommen till den andra utfrågningen i en serie som belyser och diskuterar rådande kulturpolitik och konstinstitutioners och konstnärers möjligheter till finansiering.

Regeringen beslutade 2009 om en handlingsplan för att utveckla entreprenörskap och företagande inom kulturella och kreativa näringar. Man vill se en ökad samverkan mellan kultur och näringsliv. Kulturpolitiken, näringspolitiken och den regionala tillväxtpolitiken ska samspela och leda till samarbeten som främjar både kultur och näringsliv. Så hur ser det ut i verkligheten?

Olika stödinstanser och satsningar finns men hur många konstnärer idag verkar som entreprenörer på en marknad? Hur ser egentligen de kreativa näringarna ut? Hur påverkar detta konstutbildningarna och förväntningarna på unga konstnärers praktik och försörjningsmöjligheter? Är detta ett sätt för stat och kommun att dra sig undan åtaganden för kulturlivet – att privatisera det kulturpolitiska ansvaret? Eller är det en strategi för att uppmuntra ett mångfacetterat kulturliv, enligt devisen ”kulturens frihet stärks om den värnas av många”? Eller handlar det främst om ekonomisk riskspridning?

Under 2012 planerar vi - Botkyrka konsthall, Konsthall C, Marabouparken, Mossutställningar och Tensta konsthall - en serie utfrågningar för att belysa och diskutera rådande kulturpolitik och konstinstitutioners och konstnärers möjligheter till finansiering. Under hösten arrangeras fler utfrågningar på temat ”konstnären som entreprenör” och ”gentrifiering”.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

UTFRÅGNING NR 1

måndagen den 4 juni kl 18:30
ABF-huset Sveavägen

Medverkande:

Jonas Andersson f d direktör Framtidens Kultur
Ingrid Lomfors, kanslichef Kulturbryggan
Madeleine Sjöstedt, kulturborgarråd Stockholms stad (Fp)

Moderator:

David Karlsson, idéhistoriker och kulturskribent, verksam vid Nätverkstan i Göteborg samt författare till boken ”En kulturutredning: pengar, konst och politik” (Glänta 2010).

Så kallad ”breddad finansiering” är ett uttryck som dykt upp allt oftare under de senaste åren. Det innebär att kravet har ökat på att offentligt finansierade kulturinstitutioner ska hitta nya finansieringsmöjligheter. De myndigheter och instanser som fördelar offentliga kulturstöd gör på olika sätt tydligt att de premierar projekt och institutioner som lyckas hitta nya privata finansieringskällor. I vissa fall villkoras offentliga medel med krav på privat delfinansiering.

Är detta ett sätt för stat och kommun att dra sig undan åtaganden för kulturlivet – att privatisera det kulturpolitiska ansvaret? Eller är det en strategi för att uppmuntra ett mångfacetterat kulturliv, enligt devisen ”kulturens frihet stärks om den värnas av många”? Eller handlar det främst om ekonomisk riskspridning? Vad kommer detta få för långsiktiga konsekvenser? Hur kommer det att påverka innehåll och organisation av arbete? Vilken typ av mångfald leder den till? Och på ett mer övergripande plan: vad innebär det när kulturpolitiken helt inriktas på finansieringsmodeller?

Artikel | Videodokumentation U